Jens Skou Olsen er 60 år og bor på Amager i København. Jens er udover sit forfatterskab aktiv som filosof, improvisationskunstner, debattør og forsker. Han tog i 2015 sin Ph.d. fra Roskilde Universitet med forskning omkring transformativ oplevelse. Jens’ arbejde fokuserer på de mange måder, vi vekselvirker med verden igennem oplevelses-, kreativitets-, ledelses- og kunstneriske processer. Hans forfatterskab søger til stadighed mod foreninger eller rydninger, hvor disse ellers så forskellige praksisser kan begave hinanden.
Jens Skou Olsen debuterede som forfatter i 2006 med et kapitel i bogen Skilsmissebørn, og har siden udgivet en lang række artikler, kapitler og bøger om liv, ledelse, kunst og filosofi. Som improvisationskunstner har Jens igennem mere end 30 år udfordret de gængse domæneadskillelser mellem kunstarterne. Udover at skrive og skabe musik er Jens optaget af at tegne og male, pottemageri og programmering.
Publikationsliste
Bøger
Kreativitet i projekter (Ringedal 2021)
Er det kunst? (Ringedal 2021)
Ledelse i balance (Ringedal 2021)
Socialmembraner (Ringedal 2021)
Truth and Experience (Cambridge Scholars Publishing 2016)
At spille på øret (Roskilde Universitet 2015)
Musisk ledelse (Klim 2013)
I fællesskabets tjeneste (Gyldendal 2011)
Ledelse i følelser (Klim 2011)
Nye dimensioner: hvad er kunstnerisk forskning? (KU 2011)
Improvisationens mellemspil (Ø&I 2010)
Skilsmissebørn (Kroghs Forlag 2006)
Artikler
Det livsalige i at mærke, at jeg kan! (DANSK 2021)
En skoleleder skal se det største lys (Folkeskolen 2020)
Børns øjne (DANSK 2020)
Ledelseskommisionen på afveje? (Folkeskolen 2018)
Det fælles tredje (DANSK 2018)
Jeg tror på planlagte uheld (Folkeskolen 2018)
Skab samklang med musisk ledelse (BUPL 2018)
Læreren i hvid kittel (Folkeskolen 2018)
Kampen om lærerens identitet (Folkeskolen 2018)
Trivselsligningen (Folkeskolen 2017)
Fra mors bryst til facebook (Folkeskolen 2017)
Det fælles tredje kommer først! (Folkeskolen 2017)
Hvis folkeskolen var en jumbojet (Folkeskolen 2017)
Vi sygeliggør børnene (Folkeskolen 2017)
En underviser går til bekendelse (Folkeskolen 2017)
Pædagogisk frenologi (Folkeskolen 2017)
Når ledelse strikker sig selv (R&R 2016)
Jazz har en berusende kraft (Videnskab.dk 2016)
Musikken vil ud at spille (DJBFA 2016)
Ringere uddannelse (Information 2010)
Farvel til bryllupsjazzen (2010)
Primadonnaen som kategorisk imperativ (UTOPI 2009)
Institutionen som forløser (UTOPI 2009)
Kunstens Krigsmark (UTOPI 2008)